Dova za moje roditelje

Boze! Hamd i sukr pripada Tebi,

Salevat i selam na Tvog miljenika

Muhammeda alejhis-selam
Iskrenog roba i poslanika Tvoga
I na njegovu porodicu a potom
Selam i spas na pravovjerne

Blagoslovi, Allahu, roditelje moje
Podari im najljepse od milosti Svoje
Podari im vjeru, iskrenost u svemu
Budi im Pomagac u svakom trenu
Nadahni me znanjem obaveza prema njima
Poduci me lijepim ophodjenjem prema svima
I daj mi da znanje sprovedem u djelo
Onako kako si Ti zadovoljan sa tim
Ispuni me ljubavlju prema njima
I podaj mi da im odan budem
Ucini mi radoscu poslusnost njima
Vecom od sna pospanog i od pica zednom
Da zelja njihova nad mojom bude
Zadovoljstvo iznad zadovoljstva moga
I da drzim i malu njihovu dobrotu velikom
A svoju dobrotu malom, makar velika bila
Boze!
Utisaj mi glas pred njima
I ucini im prijatnim govor moj
Omeksaj mi srce njeznoscu prema njima
I obrati me u iskrenog druga njihovog.
I na Dan stajanja, o Boze Vjecni
Pohvali i nagradi ih za odgoj moj
Sacuvaj ih od propasti u bezdanu pustom
Kao sto su oni mene u djetinjstvu cuvali
Oprosti mi Boze, sve grijehe moje
Ako sam im ikad zlo nanio od mene
Ili njihovo pravo zanemario
Ucini da to uveca dobra djela njihova
Oprosti im ako su u odgoju mome
Zanemarili nesto ili zaboravili na to
Zivot su tezak zivjeli u siromastvu
Ali su iskreni i odani prema Tebi bili
O, Ti, koji mijenjas zla u mnostvo dobrih djela
Ako su rijecju pogrijesili prema meni
Ili djelom neumjerenim sa mnom
Pravo zanemareno ili obaveza neispunjena
Halaljujem im to i molim Te oprosti i Ti
Pa otkloni od njih zlu posljedicu toga
Namjera im je, znam, najiskrenija bila
A Ti si covjeka slabasnim stvorio
I ne uzmi im za grijeh taj hal prema meni
Bili su zaokupljeni podizanjem mene
Teskocom napora u mome cuvanju
Ustezanje od usta sebi samih
Da bi osigurali i dali boljitak meni
Nikad ne mogu poreci njihovo pravo prema meni
Ispuniti svoje obaveze prema njima
Niti izvrsiti duznost zaduzenja njima
Pa makar zivio i stotinama godina
Boze! Nemoj me smjestiti na Dan suda
Medju ljude koji ne postuju roditelje svoje
U Danu kada ce svakoj dusi biti nadoknadjeno
Nepravde nece biti samo zaslugom ucinjeno
Roditelje moje medju odabranim stavi
I daj mi da se u namazima njih sjetim
U svakom vremenu i u nocima za njih molim
I svakome sahatu dana moga
Boze! Oprosti im uz moju dovu za oprost
Oprosti im mojom odanoscu prema Tebi
Budi zadovoljan sa njima
I ucini miloscu Tvojom da dosegnu
Prebivaliste Dzennetu’l-firdevsa
Ako oprost Tvoj dosegne prvo do njih
Ucini ih posrednicima za mene
A ako oprost Tvoj prvo dosegne mene
Ucini me zagovornikom za oprost njihov
Da budemo sakupljeni u milosti Tvojoj
U Dzennetu – kuci darezljivosti Tvoje
Sa Resulullahom i odabranima
Na mjestu oprosta Tvoga i milosti Tvoje
Jer Ti si Vlasnik tog obilja trajnog
O Najmilosniji od milosnih

Birahmetike ja Erhamerrahimin

Ve sallelahu ala Muhammedin ve ala

Alihi ve sahbihi edzmein

Ve ahiru deavana enil hamdu liLlahi

Rabil alemin.

četvrtak, 3. studenoga 2011.

Škola sreće

Da li je sreća: a) navika, b) umeće, sposobnost, veština, c) filozofija…Koja je razlika između sreće i optimizma? Da li se i kako sreća može naučiti? Postoji li idealno vreme za učenje, neka preporučljiva granica, kao, na primer, za strani jezik? Da li je moguće ostati ali i postati “srećan u nesrećnom svetu”, posebno tamo gde je osmeh – događaj? Konačno, možemo li sreći naučiti našu decu?Wiseman je napravio i tipologiju, tj. osnovne karakteristike i srećnih i nesrećnih osoba. Tako, po njemu, srećne osobe su opuštene, otvorene, lako prepoznaju nove prilike. Ne plaše se izazova i promena. Imaju visok stepen samopouzdanja.Veruju sebi i svojim instinktima ali umeju da prihvataju i tuđa mišljenja. Za razliku od njih, »nesrećni« ljudi brinu unapred, odbijaju rizike, plaše se velikih promena. Često veruju u praznovjerje koje nosi nesreću, poput razbijanja ogledala, hodanja ispod merdevina, crnih mačaka, broja 13... Prema ljudima su nepoverljivi jer su ubeđeni da je svaki kontakt zasnovan na interesu i usmeren na to da oni budu prevareni. Jedna od najbitnijih razlika između srećnih i nesrećnih jeste njihova sposobnost suočavanja sa problemima i velikim životnim krizama, ili nesrećama. Wiseman je zatražio od svojih ispitanika da zamisle da su bili svedoci oružane pljačke tokom koje su i sami bili povređeni a zatim da taj događaj opišu i definišu kao srećan ili kao nesrećan. Naravno, oni koji i inače svet posmatraju sa najcrnje moguće strane su sa velikim žarom govorili kako su mogli ostati bez glave i kako se uvek nađu na pogrešnom mestu u pogrešno vreme. Za razliku od njih, srećnici su u ovom događaju videli činjenicu da se sve, ipak, dobro završilo, da su sada bogatiji za jedno iskustvo.


Na kraju svog desetogodišnjeg istraživanja Wiseman je osnovao »školu sreće«, zasnovanu na principima da se ljudi ne rađaju srećni već da sreću sami stvaraju, odnosno da se sreći mogu naučiti. Kako? Promenom negativnog životnog stava u pozitivan, koncentrisanjem na prijatna iskustva, podsećanjem na lepe uspomene, prihvatanjem svoje budućnosti sa osmehom.


Jasno, sve je to lakše reći nego učiniti. Sa druge strane, znamo da u prvoj godini života deteta, odrasli iz njegove okoline, pre svega majka zadovoljava sve njegove potrebe. Međutim, ove potrebe nisu samo fiziološke i fizičke (za hranjenjem, spavanjem, presvlačenjem..) već i psihičke (potreba za dodirom, za pažnjom, nežnošću...). U zavisnosti od toga koliko su ove potrebe zadovoljene dete stiče određeno iskustvo. Zatim, to svoje iskustvo generalizuje na celokupno svoje okruženje. Ukratko, već u ovom ranom uzrastu, na osnovu poverenja koje je steklo u svoju majku i toga koliko je bilo paženo, voljeno, maženo... dete svet doživljava kao pretežno prijatno, ili pretežno neprijatno mesto. Da li se već tada određuje hoće li odrasti u budućeg optimistu ili pesimistu? Mnogima je period ranog detinjstva, pre polaska u školu najveseliji, najnasmejaniji, možda i najsrećniji. Odrastajući deca postaju sve ozbiljnija. Veliki krivac je škola, istovremeno i obavezna i veoma naporna. Naučnici tvrde da kada se završi period odrastanja, određeno shvatanje sveta je u potpunosti završeno. Podrazumeva se da su važne i životne okolnosti, tj. što manji broj stresova kako bi se formiralo pozitivno doživljavanje sveta. Međutim, to ne znači da ukoliko ste propustili da se još u prvim godinama života opredelite za sreću, vedrinu i optimizam kao životni stav – da ste zakasnili.


Možda se sreća ne može naučiti u nekoj školi, na način kao što se uči vožnja automobila, krojački zanat ili aranžiranje cveća. Međutim, ono što se će sigurno doprineti srećnijem odrastanju dece jeste unošenje što više vedrine i optimizma u porodičnu atmosferu.

Promenite ugao gledanja na neki problem. Na primer, kada vas uhvate «crne misli» pokušajte istu stvar da sagledate iz nekog drugog ugla (šta bi o tome, na primer, rekao neko koga, možda, ne poznajete ali poštujete?). Izbegnite da strahujete unapred. Okružite se pozitivnim ljudima. Priuštite sebi nešto lepo. Otiđite negde sa prijateljima. Recite nekome da ga volite. Obezbedite sebi 8 sati spavanja noću. Provodite što više vremena na otvorenom prostoru. Slušajte svoju omiljenu muziku.

• Smejte se sa svojom decom, makar smeh izazivali običnim golicanjem. Smeh će vas opustiti, popraviti trenutno raspoloženje, ukloniti bar malo stresa.
• Igrajte se sa decom. Svaka vaša zajednička igra je lekovita, bez obzira da li izmišljate nove, samo vaše, ili se igrate nekih već postojećih. Igra je polje gde je svima dozvoljeno da budu opušteni, kreativni, rasterećeni. Iako je igra lekovita i za odrasle osobe, svaki put kada se igrate sa svojim detetom, ma koliko ono imalo ozbiljan izraz lica i ozbiljno pristupalo samoj igri – budite sigurni da se iznutra osmehuje.
• U predškolskom periodu deca usvajaju način ponašanja svojih roditelja. Ona uče iz primera, kopiranjem uzora onih koji su im najbliži. Iskrenosti tj. nelaganju će se najpre naučiti ako vi sami ne lažete. Zavoleće knjige ukoliko ih vi rado čitate, uživaće u praznicima, ako i vi uživate. Imaće onakav pristup rešavanju problema kakav vi imate. Ukoliko ih rešavate sa osmehom i entuzijazmom, činite mnogo za detetovo vedrije odrastanje i samopouzdanje. Ukratko: možda će vaša deca imati život pod “srećnom zvezdom”, ukoliko ste vi srećni.

Lično, meni se uvek činilo da što se više bavim svojim detetom, (i to ne kada postoji problem za rešavanje, već u običnim, svakodnevnim prilikama), osećam se srećnijom. Sa druge strane, kao pedagog koji se već godinama bavi pitanjima dečijih emocija znam da su i deca srećnija kada su im roditelji posvećeni, i kada rastu okružena sigurnošću, razumevanjem, pažnjom. Sve mi se čini, prva lekcija u školi sreće morala bi biti tu negde. Ljubav.

Nema komentara:

Objavi komentar